Ilmselt on paljud meist kokku puutunud olukorraga, kus on suure hurraaga endale poest või internetist midagi ostetud ja pärast aru saadud, et see asi ei meeldigi sulle üldse. Või on asi äärmiselt ebakvaliteetne ja sellist sodi endale küll jätta ei taha. Peale seda tekib küsimus, et kas on võimalik ennast kuidagi sellest enda kaevatud august välja tõmmata? Rohkemgi kui segadust tekitavad ka erinevate poodide üldtingimused, mis võivad ette näha erinevaid tähtaegu lepingust taganemiseks – mõnel poel 14 päeva, teisel aga 30. Kuidas siis nende tähtaegadega päriselt on?

Tähtajad erinevad sõltuvalt sellest kas toode on hangitud e-poest või esinduskauplusest kohapealt. Kui ostad midagi esinduskauplusest kohapealt, siis tegelikkuses ei ole müüjal (seadusest tulenevat) kohustust tarbija poolt tagastatavat kaupa tagasi võtta. Seda muidugi eeldusel, et kaubal ei esine puuduseid. Seega kõik tähtajad, mille kauplejad on oma üldtingimustes paika pannud kauba tagastamise kohta on tegelikkuses vastutulek tarbijale, mis võimaldavad tarbijale täiendavat järelemõtlemise aega selle osas kas nad soovivad kaupa endale jätta või mitte.

Kui ost on sooritatud e-poest, siis 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest on tarbijal lubatud kaup tagastada ilma põhjust avaldamata. Ehk kaupleja tohib küsida põhjendust, kuid mitte seda nõuda. Rõhutan, et see kehtib ainult siis, kui ost on sooritatud e-poest, telefoni kaudu või muul viisil distantsilt.

Samuti on oluline mis põhjusel toodet tagastad – kas toode lihtsalt ei meeldi tegelikult või on sellel mõni puudus. Kui tagastad toote ainult põhjusel, et see sulle ei meeldi tegelikkuses, siis kehtivad ülalkirjeldatud tähtajad. Kui asjal esineb aga mõni puudus, siis on tähtajad pikemad. Kui asjal selgub ühe aasta jooksul peale kättesaamist puudus, siis tarbijamüügi puhul on eeldus, et see puudus oli olemas juba müügi sooritamise hetkel. Loomulikult tuleb hinnata puuduse olemust ja kauba omadusi ning kasutusotstarvet. Müüja vastutus puuduse osas lõpeb peale kahe aasta möödumist kauba üleandmisest. Tarbijana pead sa puudusest kaupmeest teavitama kahe kuu jooksul peale puudusest teada saamist. On oluline märkida, et on ka mitmeid kaupu, mida kaupmehed ei pea tagasi võtma, näiteks eritellimusel valmistatud kaubad või hügieenist tingitud keeldumised.

Asja tagastades keelduvad kaupmehed vahel õigustatult aga vahel ka mitteõigustatult kaupa tagasi võtmast või ringi vahetamast. Eelkõige just puudustega kauba puhul on ette nähtud pikad tähtajad ning mitmed erinevad vahendid oma õiguste kaitsmiseks.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga